Pelik dan kreatif! Jambatan yang dibina dengan pelik dan reka bentuk yang tak masuk akal di dunia. Memang unik!
Jambatan Slauerhoffbrug(Belanda)
Jambatan ini bertempat di Leeuwarden. Direka bentuk oleh Van Driel Mechatronica dan menjadi jambatan automatik sepenuhnya.Jambatan Slauerhoffbrug menyeberang ke Harlinger Vaart River serta beroperasi sepenuh masa apabila jambatan itu dinaik dan diturunkan 10 kali sehari secara automatik. Boleh angkat pastu letak balik.
1. Jambatan Banpo Sungai Han, Korea Selatan: Jembatan yang dilengkapi dengan air pancut
Pada 9 September 2008,Jambatan Banpo di Seoul (Korea Selatan) mendapat facelift utama: 10,000 nosel air pancut yang berfungsi sepanjang jalan di kedua-dua sisinya.
Selepas jambatan ini siap dipasang, jambatan berubah menjadi pelancongan utama, sebagai jambatan pam mengeluarkan 190 tan air per minit dengan menggunakan air dari sungai di bawah ini.
2. Millau Bridge (France): World 's Tallest Vehicular Bridge
Menjulang tinggi di atas 1.125-ft Tarn Valley di selatan Perancis, memandu di sepanjang Jambatan Millau dikatakan merasa seperti terbang.
Jambatan ini sedikit lebih tinggi dari Menara Eiffel, waktu tiga tahun untuk membina dan dibuka untuk umum pada tahun 2004.
Geladak adalah lofted pada 7 pylons dan beratnya 36.000 tan. Siri dari 7 tiang-tiang, masing-masing 292-kaki tinggi dan berat 700 tan, yang melekat pada tiang yang sesuai.
3. Henderson Waves (Singapura): Most Beautiful Pedestrian Bridge
Pada ketinggian 36 meter atau 12 lantai dari jalan, itu adalah jambatan penyeberangan tertinggi di Singapura. Jambatan sepanjang 300 meters menghubungi ke taman-taman di Mount Faber dan Telok Blangah Hill.
4. Hangzhou Bay Bridge (China): World 's Longest Trans-Oceanic Bridge
Seberang Teluk Hangzhou memperluaskan trans-oceanic jambatan terpanjang di dunia , dengan 35.673 kilometer (22 batu) panjangnya jalur dengan enam tol dalam dua arah.
Jambatan ini dibina untuk mengatasi kesesakan lalu lintas di kawasan yang berkembang pesat, memendekan waktu memandu antara Shanghai dan Ningbo dari empat sampai dua dan setengah jam. Akhirnya dibuka untuk umum pada tarikh 1 Mei 2008.
Total pelaburan di jambatan itu kira-kira US $ 1.4 bilion.
5.Rolling Bridge (UK): The Bridge that Curls Up on Itself
Direka oleh Heatherwick Studio, pemenang penghargaan Rolling Bridge Paddington Basin terletak di London. Alih-alih sebuah jambatan membuka mekanisme konvensional, terdiri dari satu elemen yang mengangkat kaku untuk membiarkan perahu melewati Jambatan Rolling .
6.Oliveira Bridge (Brasil): Pertama di Dunia berbentuk X
Jambatan di atas Sungai Pinheiros di SÃ £ o Paulo, Brazil dibuka pada Mei 2008 dan menghubungkan ke Pinheiros Marjinal Jornalista Roberto Marinho Avenue.
Reka bentuk adalah unik dalam bahawa 2 melengkung jambatan satu sama lain melalui menyokong berbentuk X .
7.Wind and Rain Bridge (China): Dong people 's bridge
Wind and Rain Bridge melambangkan seni bina dari orang minoriti Dong. Wind and Rain Bridge di diping adalah yang terbesar yang ada di Propinsi Guizhou.
Jambatan yang lebih dari 50 meter panjang dan ini pertama kali dibina pada tahun 1894 selama masa Dinasti Qing lebih dari 100 tahun yang lalu. Namun, struktur asal hancur dalam kebakaran pada tahun 1959 dan pembaikan kembali yang selesai pada tahun 1964.
8.Tower Bridge (Inggris): Paling Terkenal dan Jambatan cantik Victoria
Selesai pada tahun 1894 dan direka bentuk oleh Horace Jones dan Wolfe Barry, Tower Bridge adalah salah satu landmark yang paling terkenal di London dan salah satu paling indah di dunia.
9. Magdeburg Water Bridge (Jerman): Europe 's Largest Water Bridge
Jambatan Magdeburg Water yang menghubungkan Jerman Timur dan Barat di atas Sungai Elbe, dan itu dibuat sebagai sebahagian daripada projek penyatuan. sepanjang 1 km, 500 juta euros jambatan air sungai membolehkan tongkang untuk bergerak sepanjang sungai
10.Ponte Vecchio (Itali): Terlama dan Paling Terkenal dari jenis
Ponte Vecchio di Firenze adalah salah satu tempat warisan paling terkenal di Itali, dan dianggap sebagai batu tertua yang dibina seluruhnya, segmental arch jambatan di Eropah
Ini pada awalnya dibina dari kayu dan di musnahkan oleh banjir pada 1333, dan dua belas tahun kemudian dibina kembali dengan menggunakan batu. Terkenal kerana lapisan lot kedai.sumber
0 comments:
Post a Comment