Sunday, July 21, 2013

Air Coca Cola Setelah Dipanaskan!

coke
Minuman Coca cola menjadi kegemaran ramai, namun awas…
Pernahkah anda memanaskan setin air coca-cola? Tetapi sebelum dipanaskan, air minuman bergas kegemaran ramai ini kelihatan sungguh enak sebagai penghilang dahaga.  Mari lihat apa yang berlaku pada air coca-cola setelah dipanaskan.
Selepas air Coca-Cola dipanaskan selama  kira-kira setengah jam, hasil yang diperolehi tidak lah semenarik seperti keadaannya pada mula-mula tadi.
masak_coke
Coca-cola mula dipanaskan…
Coca-cola yang dipanaskan  akan meninggalkan sejenis lendir kasar berwarna hitam yang pada dasarnya adalah bahan kimia dan bahan perasa yang digunakan dalam proses membuat air Coca-Cola.
masak_coke2
Lendir mula terbentuk setelah coca-cola dipanaskan
Jika di negara China, bahan berlendir ini akan disejukkan dan digunakan sebagai ubat-ubatan. Sirap fruktosa dan bahan-bahan lain pada air Coca-Cola ini bersama dengan halia dan buah lemon boleh digunakan untuk mengurangkan penyakit yang berbeza.
Sebagaimana yang telah kita ketahui bahawa minuman bergas seperti Coca-Cola ini sangat elok diminum.  Sebaliknya, apabila minuman ini dipanaskan sehingga mendidih, ia boleh membawa kesan yang baik pula.
hakis
Air Coca cola juga berupaya menghakis karat
Sebagai contoh, sekiranya anda mempunyai alat perkakas dapur yang kotor dan sukar dibersihkan, dengan menggunakan air Coca-Cola yang dipanaskan, ia boleh membersih dengan mudah dan hasilnya ia akan nampak seperti baru dibeli.  Begitu juga dengan barangan yang mempunyai kesan karat atau kotoran seperti wang syiling dan barang-barang tembaga.  Mudah saja, rendam seketika dalam air Coca-cola dan gosok.  Pasti berkilat kembali!,
Selain itu, dengan memasukkan halia ke dalam air Coca-Cola yang dipanaskan pada suhu sederhana dan minumnya ketika panas, ia mampu menghilangkan simptom selsema anda.
Jika diambil secara sekali-sekali sekala boleh dimaafkan lagi.  Tetapi buat yang ketagihkan minuman bergas ini…fikir-fikirlah akan kesannya pada usus perut anda.

Sumber :
BicaraSantai

1 comments: